tisdag 23 februari 2010

Lite blandat

Tänkte börja med att tacka för ert stöd, alla ni där ute som kommenterar här i bloggen och andra som skickar e-post (jag jobbar så mycket jag kan för att besvara alla mail, det kan ta en stund men jag lovar att det kommer svar).

Angående ärlighet hos uppfödarna
Jag förstår dilemmat med att vara en ärlig uppfödare som berättar om alla fel och brister i sin uppfödning. Det kan bli svårt att få ut alla valparna till bra köpare då många blir rädda för det som finns i vissa linjer. Jag som valpköpare letar ju efter det bästa jag kan hitta självklart men om inte uppfödaren är ärlig så kan jag ju aldrig vara helt säker på vad jag köper ändå. Är uppfödaren ärlig kan jag titta på de olika kombinationerna som uppfödaren gjort och rent matematiskt beräkna risken för vilka problem som kan dyka upp och vilken risk jag tar. Skulle ALLA vara ärliga så hade det ju varit ännu lättare för både mig som valpköpare och er som uppfödare att hitta rätt kombination där risken för ärftliga defekter och sjukdomar hade varit minimal och det hade gynnat rasen (inte bara schäfer).

Välja uppfödare
När jag letar valp så letar jag först och främst efter statistik från föräldradjuren, statistik från tidigare avkommor och sedan arbetsmeriter. När jag hittat ett bra material (avseende HD/ED, MH, tävling mm) pratar jag med uppfödaren och ser om det finns något i linjerna som hon/han vet om. Jag berättar åt uppfödaren vilket användningsområde jag tänkt mig och ofta kan de göra en bedömning om just den kullen är bäst eller om jag ska kika på något annat. De kan dessutom oftast rekommendera vilken valp jag ska välja. Varför jag också väljer att titta på arbetsmeriter är därför att en hund som klarar av att tävla har OFTAST - inte alltid - en bra fysik och ett bra psyke, det är en mindre viktig del av det jag tittar på. Däremot visar arbetsmeriter på att uppfödaren har ett genuint intresse av sin hund och vill föra de praktiska generna vidare.

En sak kan jag säga med 100% säkerhet, jag är en VALPKÖPARE! Kommer aldrig att bli uppfödare!

Återkommer senare idag med lite annat som jag tänkt skriva om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar