söndag 31 januari 2010

Snart slut...

...på skrivandet i den här bloggen.

Haxzo är dålig igen, det är antagligen alla veckorna med rejäl kyla som gjort allt värre men vi bor där vi bor... Han är så stel att han inte går ordentligt utan "styltar" fram på stela ben, sträcker sig hela tiden som att han försöker få bort en låsning, man kan riktigt höra hur det knakar och knixar där inne och han lyfter inte ordentligt på benet när han pinkar. Så här dålig har han aldrig varit så nu är slutet nära.

Jag har några veckor kvar av Metacam och Gabapentin hemma och när det är slut så är det slut. Jag mår illa bara jag tänker på det men varje gång man köper en liten valp tar man också på sig ansvaret att ge hunden ett bra liv. Nu kan jag inte längre ge honom ett bra och smärtfritt liv och jag kan inte heller försvara min egoism så det är dags, hur ont det än gör i mig. Jag hade hoppats på en till sommar med badgalningen som flyger ut från bryggan i full fart men har jag kvar honom så utsätter jag bara honom för mer lidande och det mår jag inte heller bättre av...dessutom lär han inte flyga från bryggan fler gånger.

Det är svårt att tänka tanken och veckorna går alldeles för fort men nu måste jag göra det rätta. Fan, fan, fan vad less jag blir! Jag VILL INTE!!! Jag förväntar mig att få ha mina hundar i många år inte bara fyra...

Jag tycker att SKK ska börja registrera alla kända sjukdomar ex. klåda, spondylos, artros i annat än höfter och armbågar, allergier/foderallergier, epilepsi, kryptorchism, missbildningar, bråck mm mm mm så kan valpköparna ta beslutet om det är värt risken att köpa valpen.

Uppfödare: Var ärliga! Det blir så mycket roligare och tryggare att köpa hund då. Det är så tråkigt att få höra i efterhand att det visst finns problem i vissa linjer när man redan står där med en hund man fäst sig vid.

Skrivet i ren frustration, sorg och ilska så tar ni åt er kanske ni borde fundera över er avel och er ärlighet.

7 kommentarer:

  1. Du är så klok. Alla hundar borde få ha en matte som du. Massor av styrkekramar till dig...

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att läsa, men samtidigt så bra.
    Speciellt det du skrev om "...ärlighet från uppfödaresidan".
    Och för att vi skall få bra uppfödare, måste vi drabbade våga och vilja gå ut med ex. dåliga ryggar!
    Säger jag som haft två schäfrar med dåliga ryggar: en hölls vid liv med hjälp av Rimadyl tills hon var 7 och den andra, som inte tålde Rimadylet - blev 4!
    Låter krasst; men så var det..!
    Vi tänker på er...

    SvaraRadera
  3. Har också en schäfer med spondylos och L7S1, hon är bara 4 år. Det är jobbigt att leva med vetskapen att hon ej kommer att leva ett långt liv. Känns som man bara väntar på den dagen då det är dags. Som tur är så kan vi korta ner deras lidande när de får allt för ont, även om det är ett jobbigt beslut för en själv. Kramar till både er o hunden

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att höra att Haxzo blivit så dålig att du måste ta ett så tungt beslut. Känner med dig.
    Vi skickar styrkekramar
    /Astrid Olsen med Heroz och Higginz.

    SvaraRadera
  5. Det är ett jobbigt beslut och jag förstår din frustration. Tanken om öppenhet är bra!

    Cyberkram

    SvaraRadera
  6. Hej, har läst och följt din blogg och ser den som mycket bra och intressant. Jag är själv uppfödare av schäfer och går ut fullständigt på min hemsida med allt jag vet om mina hundar,vuxna som avkommor men hör och häpna. Det finns de som anser mig för ärlig och att det kan göra det svårt för mig att sälja mina valpar. Jag skulle aldrig tveka att ta hund ur avel och berätta om problem som uppstår under resans gång för vem skulle det gynna i framtiden? Varken mig, hundarna eller valpköparna. Stå på dig och var stolt över att du orkat berätta och uppdatera om problemet med din hund. Lycka till i framtiden och med dina friska hundar. Mvh Liten schäferuppfödare

    SvaraRadera