tisdag 18 november 2008

Efter mycket om och men...


...hittade vi Schäferåsen's Isabella. Hon finns i alla fall :-)

Min första hund var en blandras, jag visste inte mycket om hundar då på den tiden men allt eftersom intresset för att träna och tävla med hundar växte så insåg jag vikten av att köpa rätt hund. Hundarna som kommit därefter har alla varit noga kontrollerade och alla har varit friska och mentalt stabila, en omplacering fick jag avliva pga det han hade i bagaget men annan har jag haft tur. Haxzo kom ju till mig av en slump och jag inser nu återigen vikten av att noga kontrollera vad det är jag köper, det är ju trots allt en ganska stor investering i något man fäster sig vid som vilken familjemedlem som helst.

Haxzos tillstånd förvärras ganska snabbt men vissa dagar är han helt ok vilket för det än svårare att fatta ett beslut som ska förkorta hans liv. Jag ska omröntga honom snart så jag får se om det finns en orsak till hans förvärrade tillstånd och det får bli röntgenresultatet som bestämmer hur vi ska gå vidare. Vad jag kan säga är ju att han blev mycket bättre när jag slutat med Rimadyl. Konstigt... Han får nu bara nyponpulver och glucosamin så vi får väl se hur det går. Jag ska även kontakta vet. angående det där nya läkemedlet som jag skrev om i tidigare inlägg så får vi se vad de säger. Hur man än ser det så har han ont, han vill gärna träna lydnad och vara med överallt men han orkar nästan inget. Faktum är att han nog aldrig gått så bra på lydnaden som han gör nu :-) Otroligt snabba lägganden för en stor hund! Lite sugen är jag på att testa en tävling med honom ändå om han håller ihop fysiskt fram till dess. Jag vet ju inte hur han kommer att må om en vecka eller en månad, om han ens lever till mars...

1 kommentar:

  1. Vad roligt (om man nu kan säga "roligt" om sjuka hundar...?!) det är att få diskutera med ngn annan som har en hund med ryggproblem.
    Jag känner igen allt i det du skriver och skall bara kommentera det sista om dagliga hälsoläget:
    Precis så är det hos oss just nu:
    *Han äter inte Rimadyl
    *Han är förvånansvärt pigg som helhet
    *Han tränar gärna; men håller inte länge
    *Han har nog ont ibland och väljer då att lägga sig ner
    *Jag funderar också mkt på hur vi skall göra...när han ligger ner med sin inåtvända blick - då funderar jag på att det bästa vore att få somna in.
    När han har pigg blick och leker med Leo; eller tränar med mig - så tänker jag att han har ju iaf ett ganska bra liv...

    Som sagt: väldigt bra att få prata öppet med ngn annan om en hundar med ryggproblem..:-)

    SvaraRadera