söndag 9 november 2008

Fullt upp och bortrest

Här har det varit fullt upp och jag har varit bortrest ett tag som jag berättat om i min vanliga blogg. Ja, det här med att få in stamtavlor hade varit mycket intressant, eller åtminstone namn och reg nummer på hundar som diagnostiserats med spondylos. Jag har en stamtavla här som jag analyserat och hittat vissa likheter bak i linjerna. Om ni har en hund med spondylos eller känner någon som har en hund med spondylos, maila mig informationen. Ni får vara anonyma och hundens uppgifter stannar hos mig, de kommer ALDRIG att publiceras utan ert godkännande, ingen annan än jag kommer att veta vilka hundar som ingår i undersökningen. Det skulle ge en mycket god bild över hur linjerna ser ut oavsett jag kan konstatera samband med min hund eller mellan andras hundar. Jag har stött på lite problem för övrigt eftersom det inte finns så många ägare där ute som går ut offentligt med sina hundars sjukdomar. Som flera av er påpekat, man får ju ta en hel del skit när man gör det. Kontigt nog eftersom det inte är ärftligt eller...?

Haxzo har gått på en liten Rimadyl under några veckor nu, han har haft mycket bättre morgonhumör men inte är han samma gamla Haxzo när han får medicin. Idag är första dagen utan Rimadyl och på morgonen var han lite hård mot Spot men vi får se om han förvärras. Tänkte försöka göra ett litet uppehåll med Rimadylen för att se om han klarar sig eller hur jag ska gå vidare. Hörde om ett nytt läkemedel som används i Norge, ska kolla upp det närmare. Vad värre är att han då och då släpar ovansidan av ena baktassen i marken när han går, behöver röntga om för att se om det blivit mer pålagringar som påverkar nerverna. Misstänker att det kan ha förvärrats med detta nya symptom. Hujja vad det känns jobbigt det här.

Jo, förresten. I Haxzos stamtavla saknas ena linjen på farmors sida, det är en hund som heter Schäferåsen's Isabella N01315/89 som inte har någon stam. Finns det någon där ute som vet något eller kan kolla upp det. Jag har sökt på hunddata och GSD (och Google självklart) men inget dyker upp. Kanske någon som kommer åt norska kennelklubbens databas???

3 kommentarer:

  1. Tror man ska vara medlem i NKK för att komma åt den. Kanske du kan bli det?

    /Anna

    SvaraRadera
  2. ...du vet väl redan att du kan använda både Lisa (Lappfjällens Brizta) och Acke (Lappfjällens Gråxx)i din undersökning.

    SvaraRadera
  3. Du känner väl till http://www.pedigreedatabase.com/gsd/search.html. Där hittar du både svenska och utländska schäfrar, dock finns inte alla med, men det är en rätt kul sajt att grotta i. :)

    SvaraRadera