söndag 23 november 2008

Fakta 3: Behandling

Mycket svårare stycke att skriva.

Behandling med anti-inflammatoriska preparat främst Rimadyl fungerar till viss del och under viss tid. Risken är att magen inte mår så bra vid långvarig behandling men vissa hundar får inga problem. Den enda erfarenhet jag har personligen från det är min gamla Trulsa som fick Metacam sista åren och hennes lever gav upp. Sedan en vän till mig som behandlade sin spondyloshund med Rimadyl och hunden blev dålig i magen men där var det under kortare tid så det är svårt att säga hur det skulle ha gått om hunden levt längre.

Glucosamin vågar jag inte uttala mig om än men jag tror att det kan ha en viss verkan för att mjuka upp leden i inledningsskedet. När kalkbryggorna är fullständiga ser jag inte hur det skulle ha någon verkan. Glucosamin med tillskott av c-vitamin provar jag nu och Haxzo mår väl ok efter omständigheterna. Om det beror på glucosamin eller annat är svårt att säga.

Viktigt är att hålla hunden i bra vikt (smal) och i trim. Mycket rörelse för att mjuka upp lederna är också bra, då utan stötar och häftiga rörelser. Nu spekulerar jag men jag kan tänka mig att massage kan förvärra problemet genom att man sprider inflammationen i kroppen. Det gäller åtminstone för mig när jag går till min fysioterapeut med muskelinflammationer.

4 kommentarer:

  1. Jag är också mkt försiktig med att beröra/massera ryggpartiet hos Acke och var så även då det gäller Lisa.
    Jag ser ju själv att Acke inte riktigt gillar det...
    Däremot gillar han mjuk massage på bröstet och kan stå hur länge som helst för att jag skall fortsätta :-)
    Och det tror jag beror på att produktionen av oxytocinet sätts igång vid berörning; det sk "lugn och ro hormonet" som också är smärtstillande. Man vet också att just bröstet är mest mottagligt för berörning = produktion av det hormonet.

    Då det gäller att sträcka ut sig, kan jag också se (och såg än mer på Lisa) att hunden liksom börjar sträcka ut sig - men det tar som stopp...
    ...antingen för att det tar ont, eller kanske för att musklerna är så förkortade.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det bara det dåliga som kommer fram när man pratar om t.ex. Rimadyl. Jag har haft en schäfer innan Enrico som hade L7S1 och knäproblem. Hans rygg opererades inte eftersom han hade sådana pålagringar så att det blev som om ryggen var stelopererad i området så hans största problem var pålagringarna i knäna.
    Till saken; den hanen åt Rimadyl i 5 år (fram tills han fick somna in, nästan 11 år gammal) utan några biverkningar alls (han hade tydligen plåtmage). Han var med i en "testgrupp" och det togs prover som visade att alla värden var bra.

    En av behandlingarna är operation. Skulle jag få välja igen så skulle jag operera igen trots att vi stötte på komplikationer i efterhand som senare ledde till att han fick somna in. Själva operationen lyckades jättebra, men en infektion ställde till det istället...

    SvaraRadera
  3. Punch Lizton är också en hund med diagnos L7S1. Bara ett tips....

    SvaraRadera
  4. Har någon av er som läser Carinas blogg erfarenhet av kyla och ryggproblem? Jag har fått höra att Acke skall absolut ha på sig täcke när det är kallt; ja, vissa menar redan vid minusgrader.
    Jag upplever inte att kylan gör honom sämre, utan det han inte tål är allt dragande/kampande + springa i djupsnö.

    Psss...vem är denna Lizton? Han återfinns inte i Ackes stamtavla...

    SvaraRadera