söndag 23 november 2008

Fakta 2: Symptom

Några symptom på att hunden har ledproblem är:

  • Hälta
  • Stelhet efter vila
  • Beteendeförändringar
  • Ovilja att leka eller arbeta hårt ex. drag

I Haxzos fall så har han länge saknat det där lilla extra, jag trodde det var brist på arbetslust men nu i efterhand kan jag lätt påstå att det handlade om smärta. Upprepar mig: Anledningen till att jag bokade tid för röntgen var då jag skulle klippa klorna och han morrade när jag lyfte upp ena bakbenet. Jag ville först utesluta möjliga fysiska åkommor innan jag vidtog åtgärder för att korrigera beteendeförändringarna. Han tappade även bakdelen i vissa lägen, främst då han skulle stanna eller svänga i hög fart, han kunde ju ha halkat men det är ändå värt att undersöka. Han skrek rakt ut då man lyfte på svansen (L7/S1) och spände sig när man rörde på bakdelen eller stretchade i bakbenen. En röntgen kostar ca 1000:- och det är värt pengarna för att veta om hunden är frisk eller sjuk. Hade Haxzo visat sig vara frisk hade det fortfarande varit värt pengarna...

1 kommentar:

  1. Har kommenterat tidigare och jag ägde Enrico som fick diagnosen L7S1.

    Enrico visade inga som helst vanliga symptom på ryggproblem. Han hoppade glatt upp i soffan och in och ur bilen. Han visade inte på något sätt att han skulle ha ont mer än att jag märkte att han började passgånga samt tappade lustan att t.ex. söka föremål i skogen. Efter ca 30 minuters promenad så gick han nära mig, men gav aldrig något ljud i från sig som tecken på smärta (förutom när han fick komplikationer efter operationen).
    Så man måste vara ganska uppmärksam om man ska kunna upptäcka problemet eftersom symptomen är individuella.

    SvaraRadera