torsdag 16 oktober 2008

Genomgång av både anteckningar och rykten

Jag har läst igenom alla mina anteckningar från träningar tidigare under Haxzos uppväxt. Det var inte bara ett anteckningsblock kan jag ju säga... Redan under hösten 2006 började hans knepiga beteende under träning, alltså var han bara dryga året. Inte konstigt att man tog för givet att det var hormoner och inte ens misstänkte något annat. Det blev värre under januari-februari 2007 och var riktigt jobbigt under sommaren 2007. I våras, alltså våren 2008 ville han inte alls, antagligen var sammanväxningen i slutskedet under den tiden och gjorde säkert riktigt ont. Det har ju blivit bättre nu så det kan mycket väl vara som de säger att när sammanväxningen är klar så gör det inte lika ont. Frågan är ju bara hur nerverna är påverkade.

Haxzo har väl aldrig passat mig träningsmässigt, eller åtminstone inte när han inte ville jobba. Jag är ju van vid hundar som vill arbeta, inte bara Swift utan även mina tidigare hundar. Jag har svårt för hundar som behöver motiveras för varje steg den ska ta eftersom jag inte är så "aktiv" själv när jag tränar. Haxzo är den perfekta familjehunden, han mår hur bra som helst i soffan och tar inte skada av att se de andra träna fast han själv inte får. Om Swift drabbats av samma sjukdom så hade han varit död för länge sedan, han hade stressat ihjäl sig och det hade varit djurplågeri att ens överväga att ha kvar honom som familjehund. Samtidigt var det någon som sa för en tid sedan att jag ska väl egentligen inte klaga, Haxzo är ju trots allt en elithund även om han aldrig kommer att ta sitt SLCH, det är inte alla som ens kommer till elit.

Under veckan har jag fått höra att jag aldrig tyckt om Haxzo. Det är väl inte riktigt den typ av stöttning man behöver i dagens läge, vissa kanske borde tänka lite på vad de säger. Skitsnack kommer alltid fram förr eller senare och jag har börjat lyssna efter rykten vilket jag aldrig gör i vanliga fall. Det finns rykten som säger en hel massa om Haxzos påbrå också men om jag tar upp det här så blir det smutskastning eftersom jag inte har FAKTA. De enda FAKTA jag har är att både jag och Margareta drabbats av hundar med spondylos, 3 hundar som alla kommer från samma linjer och där två har samma mamma men olika pappor. Sedan om spondylos är ärftligt eller inte får framtid och forskning utvisa.

Ni som snackar skit om oss för att vi gått ut öppet med uppgifterna borde ta er en funderare hur ni vill att rasen ska se ut i framtiden. Vill ni verkligen att världens bästa bruksras ska bli så trasig att den inte längre kan vara världens bästa bruksras utan en ras med fantastisk mentalitet som går sönder om man jobbar med den?

3 kommentarer:

  1. Hej Carina Jag tycker det är jättebra att du startat den här bloggen så vi som inte har så mkt kunskap om schäferryggar får mer kött på benen. Om någon snackar skit tycker jag det är deras problem, för det går inte att sticka under stol med att det som har hänt har hänt dig, Margareta och kanske många fler..? Det är väl FAKTA nog? Egentligen tycker jag du gör en tjänst för aveln (spela roll vilken kennel det än må vara, jag vill VERKLIGEN INTE smutskasta någon) genom att lägga alla kort på bordet. Synd bara att spondylos, magar, klåda mm inte finns på hunddata.... Det hade varit mkt lättare som schäfermänniska då.

    Keep up the good work!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Kommentar från en Toyotaägare och schäferägare...
    På Toyota gör dom visst så att om någon i produktionsledet upptäcker ett fel i den blivande bilen, så stoppar ledningen omedelbart all produktion tills man rättat till felet.
    Det är visst det här som gjort att just Toyota är en av dom mest hållbara bilarna...

    Visst är det bra tänkt och kan säkert omsättas till många olika produktionsformer...?

    SvaraRadera
  3. Förstår inte mej på folk som blir sura om man går ut med sådana uppgifter!
    Aveln skulle vara mkt enklare om ALLA var ärliga och öppna med vad deras hundar har för fel! Man gör bara rasen en otjänst om man håller inne med information...

    SvaraRadera